vlnr: Anneke, Thom, Luuk, Pier, Stijn, Koen. Klik voor grote foto.

ALDERSHOF goes SOUTH AMERICA

Mail ons   |  Voeg deze site toe aan je favorieten!  

Onze steun en toeverlaat: Toyota Landcruiser BJ45

Home
Thom
Stijn
Koen
Luuk
Projecten
Landcruiser BJ45
Route
Publiciteit
   

 

Toyota Landcruiser BJ45 : onze steun en toeverlaat?

Voorbereidingen
 
Logboek
 27-07-07

Yippie, we hebben eindelijk het goede nieuws ontvangen dat de Cruiser aan boord is en onderweg naar Rotterdam gaat. Nu net ja, want in Lima ben ik een volle week bezig geweest om hem in een verzegelde container te krijgen.

Om te beginnen bleek dat maatschappij waarmee ik de verscheping moest regelen, zich te richten op het volkrijgen van containerschepen met containers. Maar dan ook geen andere zaken dan dat. Dat houdt in dat ik met weer een andere maatschappij moest zorgen dat de auto in zo’n container kwam. Dat was het bedrijf SIM, die me door de container boer was aanbevolen. Een dag later kon ik daar terecht om de aanpak te bespreken. Telefonisch had ik zeker gesteld dat ik alle papieren bij me had. Ter plekke bleek dat er nog twee documenten ontbraken, een kopie van mijn ticket om vast te stellen dat ik echt Peru zou verlaten. En een officieel kopie van mijn paspoort. Dat laatste kon nog net geregeld worden, daarvoor moest ik met een kopie van mijn paspoort naar een notaris. SIM had een huis koerier die op een motor door Lima scheurde voor allerlei klusjes. In dit geval was ik het klusje, want het was 5 voor 1 en om 1 uur zou de notaris 2 uur met lunch pauze gaan. Ik mocht achterop de motor. Nu ben ik zelf gewend aan motorrijden, maar voorop voelt toch heel anders dan achterop. Vooral de situatie dat de bestuurder een helm droeg en ik helemaal niets, droeg bij aan wat angstmomenten. En dat in combinatie met het altijd boeiende verkeer in Lima. Juist op tijd kwamen we bij de notaris aan. Mijn handtekeningen werden bekrachtigd met die van de notaris en het geheel werd afgetopt met mijn vingerafdruk op iedere pagina van de kopies. 

Ondertussen had SIM al angstig gekeken naar de Carnet de Passage. Dit is een internationaal erkend document voor het doorvoeren van de auto. Simpel en eenvoudig. SIM kent echter alleen import of export. Doorvoer kenden ze niet. Sterker nog, ze snapten ook niet waarom ik het in mijn hoofd haalde om zo’n oude bak niet simpelweg te verkopen. Aan alle kanten probeerden ze er meer papieren bij te verzinnen. Vanaf dat moment probeerde ik duidelijk te maken dat het handig is om mee te gaan naar de douane om toelichting te geven op het Carnet. Jammer genoeg heb ik dat niet hard genoeg door geduwd, dat had een paar maand kunnen schelen. Maar toen was vooral nog de uitdaging om de auto in de container te krijgen. Ik ging weg bij SIM met de afspraak dat ze de volgende dag een container klaar zouden hebben staan.

Zonder vooraf te checken (dom, dom, dom) reed ik de volgende dag naar SIM. Thom wist me uitstekend door Lima te loodsen, want we moesten toch een aardig stuk verderop zijn. Niet gek in een stad van 11 miljoen inwoners. Maar helaas, de container was er niet en er was ook geen zicht op dat deze er die dag zou komen. Maar de volgende dag (manana) zou deze er zeker zijn...

Toen ik de volgende ochtend checkte of de container al klaar stond, bleek dat allemaal niet zo makkelijk te zijn. Er zou een wagen naar de haven gaan om de container te halen. Dat bleef zo gedurende de rest van de dag. Uiteindelijk om 4 uur kwam de bevestiging. De wagen had een container opgepikt. Het was echter erg druk en het was maar de vraag of hij nog die avond er zou zijn. Maar de volgende ochtend zou hij zeker bij SIM zijn.

Die ochtend bij SIM aangekomen duurde het evengoed nog een uur voordat de wagen er was. Toen kwamen er eerst nog een hele serie extra papieren bij, waarvan de eenvoudigste over de wagen zelf gingen. Maar ook de inhoud moest gespecificeerd worden. Op zich niet zo heel verwonderlijk, maar toch wel plezierig als ik dat eerder had geweten. Toen dat alles was afgerond, was het zover dat de wagen de container in kon worden gereden. Nu hadden we al opgemeten dat hij zuigend erin zou passen, maar er was een stevige opstaande rand voordat ik de container in kon. Dat zou er voor zorgen dat de wagen te schuin naar binnen moest met risico voor klem zitten van het dak. Geen probleem, er werden net zo lang latjes voor de container gelegd totdat ik er soepel in kon rijden. En inderdaad lukte dat. Toen moest de Cruiser nog vast worden gezet in de container. In Rotterdam hadden we dit gedaan met spanbanden. Maar daar geloofden ze in Lima niet in. Er werden ter plekke blokken in elkaar getimmerd, die vervolgens achter de banden in de vloer van de container werden gespijkerd. Daarmee was ik nog niet tevreden, ik zag nog veel te veel speling. Gelukkig had ik zelf spanbanden bij me. Daarmee werd de wagen vast gezet op hoekpunten van de container. Op deze wijze kan ik er redelijk zeker van zijn dat de wagen min of meer in dezelfde staat in Rotterdam aankwam.

krakkemikkige opritje Blokken worden ter plekke op maat getimmerd Blokken worden achter de wielen getimmerd Klaar voor de reis...?

Daarmee was het vrijdagmiddag geworden, dus precies op tijd voor ons omdat we zondag 27 mei terug vlogen. SIM zou maandag de douane papieren in orde maken, zodat woensdag de wagen op de boot kon naar Rotterdam. Zo zou het dus niet gaan.

Aangekomen in Nederland bleef het angstvallig stil vanuit Lima. Toch maar eens gechecked en inderdaad... De douane had toch iets langer nodig en de eerste boot werd gemist. Gedurende een maand bleef SIM het proberen, totdat er een definitief bericht terug kwam. De auto was als tourist vehicle Peru binnen gekomen bij Puno en mocht enkel Peru verlaten, bestuurd door dezelfde bestuurder via dezelfde grensplaats. Dossier gesloten! Ik probeerde SIM nog te tippen op een partij die wel met succes voor een Duitse reiziger met Cruiser het trucje wel succesvol had weten te doen. Maar SIM zag het niet meer zitten. 

SIM had ondertussen in de gaten dat zij niet in staat waren om dit tot een goed einde te brengen. Ik moest met een nieuwe machtiging brief en opnieuw een officiele kopie van mijn paspoort een speciale custom agent broker machtigen om de zaak te behandelen. Om deze papieren officieel te maken moest ik naar het Peruaans consulaat in Amsterdam. Daar begrepen ze ook niets van de gang van zaken, maar bevestigden ze wel de willekeur van de Peruaanse douane. De papieren zijn per koerier door Motortransport.nl naar SIM verstuurd, zodat de nieuwe douane agent er mee aan de slag kon. Het was ondertussen begin juli geworden. Ook nu bleef het eerst lange tijd stil, totdat Peet van Motortransport op 19 juli om een update vroeg. Opeens kwam het verlossende antwoord. De wagen zou 20 juli (de volgende dag!) op de boot gaan en de laatste stappen in de export procedure werden juist verricht. Dat was bijna te mooi om waar te zijn. En inderdaad, om acht uur ’s avonds was er opeens een Urgent mailtje. De douane wilde de container open en had vastgesteld dat het geen lege wagen betrof, maar een wagen met inhoud. Daarvoor zou weer extra papierwerk nodig zijn, wat zou zorgen voor vertraging, waardoor weer een boot zou worden gemist. Dus weer een vertraging van minimaal 2 weken. Maar.... de douane agent zou een ‘speciale procedure’ kunnen verrichten, waardoor het zonder extra papierwerk mogelijk is. Dat kostte alleen wel 200 dollar extra. Of dat ok is? Ikzelf reageerde narrig naar SIM met de boodschap dat we al eens papieren hiervoor hadden ingevuld en dat ze dit maar uit eigen zak moesten lappen. Peet van Motortransport reageerde echter snel en een stuk praktischer. Gewoon betalen, echter wel nadat er bevestiging is dat de wagen echt op de boot staat en onderweg is.

Op 23 juli kwam het verlossende emailtje. De boot was op 22 juli vertrokken met de Landcruiser aan boord. Geplande aankomstdatum is 15 augustus. Blijf de website volgen voor berichten over de aankomst! En nu maar hopen dat er geen onbedoelde Zuid Amerikaanse producten in de container zijn bijgevoegd...
 

 
07-04-07Bolivia is een Landcruiser land!
Waar we langzamerhand achter komen, is dat de wegen hier in Bolivia echt heel slecht zijn. Asfalt hebben we behalve in de steden, alleen het eerste stuk weg na de grens met Argentinië gezien. Verder is het ripio (gravel) of zandweg wat we tegen komen. Doordat er geen afwatering is, en er elk jaar een pittige regentijd komt, leidt dit tot diepe geulen en gaten. Combineer dit met lange steile hellingen met diepe afgronden, die niet lager komen dan 3000 meter. Het is duidelijk dat je hier met de gemiddelde P. C. Hooft tractor niet ver komt. In Uyuni waar we nu zijn, wordt het straatbeeld bepaald door relatief moderne Landcruisers (7 serie). Dat is vooral omdat hier de veeleisende touristen hun tours door de Salar mee doen. In de rest van Bolivia zijn we echter tot ons grote genoegen vooral Cruisers uit de 4 serie tegengekomen. Dat is dezelfde serie als onze steun en toeverlaat. Het is elke keer weer leuk om de kenmerkende neus te herkennen als er weer eentje ons tegemoet komt. Zie hier het resultaat van een dagje Cruisers knippen:
Met twee kleine broers, gezien vanuit de ijsboer Afgeragd werkpaard Blauw bij het avondlicht Gepimpte uitvoering Een echt ouwetje... Hoezo buitenspiegels? Opknappertje Let op het cactus hout op de achtergrond Lange pickup Korte pickup Samen in de schaduw Mooi rood is niet lelijk... Ook van een TLC kun je een foute bak maken... Ook geen originele kleur... Duidelijk het meeste karakter... 
16-03-07We zijn te zwaar
Met volle bepakking komen we steeds lager te liggen, met name achteraan. Nu had ik altijd het idee dat deze wagen wel zou zijn voorbereid op zware vrachten. In Australie wordt hij "Troop-Carrier" genoemd. Dit omdat er dat 3 man voorin zitten en achterin 8 soldaten. Dit alles met bepakking komt overeen met zo'n 1200 kilo. Als ik optel hoever we zelf komen, dan zijn dat 130 liter extra diesel, 150 liter water, 6 kratten met onder meer een lier en onderdelen op het dak en 3 kratten binnenin plus een tent van 50 kilo en een aantal gereedschap kisten. Dit naast onszelf levert naar schatting zo'n 700 kilo meer op dan dat bij een normale belasting verwacht mag worden. Op onverharde wegen overkomt het ons steeds vaker dat het rijden door kuilen met een harde knal gepaard gaat. De eerste keer schrokken we ons rot en dachten we op zijn minst dat het verenpakket was gebroken. Het bleek echter dat we met de rubber stootblokken de klap opvingen. Die zitten er niet voor niks, maar horen ook niet te vaak de klap op te vangen. Na wat belletjes met Nederland is de conclusie dat er een aantal veerbladen achter bij moeten komen. Nu nog een garage gezocht om dit te regelen. Via ongeveer 5 bedrijven in 3 verschillende plaatsjes kom ik uiteindelijk terecht bij Garage Leon in La Calera. Waar de meeste garages nogal 'sloppy' overkomen, is deze voor Zuid Amerika normen strak georganiseerd. Het is vast niet toevallig dat de vrouw van de baas feitelijk de garage bestuurt. We komen overeen dat de wagen 700kg meer kan dragen en dat er een constructie wordt gemaakt voor het reservewiel achterop. Tegelijkertijd laat ik ook alle vloeistoffen en filters vervangen en alle vetnippels smeren. We hebben namelijk ongemerkt alweer 12.000 km gereden over stoffige wegen. Het zou in eerste instantie 3 dagen duren. Dit weet ik terug te onderhandelen tot 2 dagen. De volgende dag wordt ik gebeld dat het toch een dag langer duurt. Da's weer een les. Als er wordt gezegd 3 dagen, dan heeft het weinig zin om jezelf voor de gek te houden dat je dat naar 2 dagen kunt terug managen. Toch keurig dat ik wordt gebeld door mevrouw. En nog een dag later een belletje dat hij klaar is. Ook Joop en Sandra hebben dit nog niet vaak meegemaakt in Chili. Het blijkt dat er 3 veerbladen bij moesten komen. Omdat de auto vrijwel leeg is, staat hij nu echt in de 'race-stand'. De achterkant staat overdreven hoog. Dat is ook weer niet de bedoeling. Ik schrik als ik bedenk dat ik bij het vertrek uit Rotterdam nog zo'n 3 cm hoogte overhad om de container in te komen. Nu ja, als hij er weer in gaat bij Lima, dan zit hij vol en kan ik altijd nog lucht uit de banden laten lopen om lager te komen. Ff onthouden voordat ik er al te enthousiast in scheur... De constructie achterop is een uitkomst. De laatste keer dat ik het reservewiel van het roofrack moest halen, kreeg ik deze op mijn hoofd. Mijn nekwervels kraken er nog steeds van. Hij heeft bepaald geen lichtmetalen velg. Nu draait hij keurig naar opzij als we bij de achterdeuren moeten. Dat kon in NL ook, alleen kostte zo'n 250 Euro. De hele operatie  kost me nu omgerekend zo'n 300 Euro. Nog steeds een fors bedrag, maar een fractie van wat het me in NL had gekost. En dan is Chili het duurste land waar we komen. Als we alles weer hebben volgeladen, komt de auto weer in een normale stand. Dat was de bedoeling. Onbekommerd rijden we nu weer met groot plezier over de 'ripio' wegen in Chili en Argentinie.
Graag nog ff een boutje korter slijpen...Poseren met lead monteur Juan en de bazin
..-..-07Radiatorpech
Zoals je op de eerdere foto's kunt zien hebben we het reservewiel voorop zitten. 4x4events had hier al over gezegd dat dit riskant zou zijn bij klimpartijen. Er komt toch minder rijlucht in de radiator. En inderdaad hebben we twee maal een lekke radiator gehad. De eerste keer is dit gerepareerd door de voorzijde waar de lekken optraden te solderen. De band hebben we toen echter laten zitten. Bij Esquel kregen we een tweede keer een lekke radiator. Nu echt heel erg lek. Je kon ongeveer 15 km rijden en dan moest je stoppen, wachten tot alles was afgekoeld en vervolgens zo'n 5 liter bijvullen. Dat was dus echt goed lek. Gelukkig vonden we een gespecialiseerd radiator bedrijf. Het was nog behoorlijk lastig om de radiator er uit te krijgen. Volgens de baas deden de Japonnezen belachelijk veel bouten in de wagen. Dat leverde mij een aantal nieuwe scheldwoorden op voor mijn Spaanse woordenschat. Toen de radiator er een keer uit was, ging de kop er van af. Vervolgens werd deze volledig schoon gemaakt, voordat deze rondom opnieuw werd gesoldeerd. Tussendoor moest ik telkens kijken en zeggen dat het heel goed ging. Dat was dan ook wel zo. Ondertussen heb ik het reservewiel op het dak bevestigd, zodat de radiator meer lucht kan krijgen.
27-10-06Is 'ie er of is 'ie er niet???
13-10-06Auto op de boot Potrerillos. De boot wordt 27-11-06 verwacht in Valparaiso.
11-10-06Grote foto: Landcruiser gaat container inAuto naar de haven gereden; Motortransport 2 regelt alles gladjes en deskundig! Meteen de container in!
10-10-06De auto moet nu maar klaar zijn. Inpakken en wegwezen!
februari - 09-10-06Grote foto van geprepareerde LandcruiserPreparaties aan de auto
 

Hoofd sponsors

Voor een veilig transport: www.motortransport.nl

Voor geweldige reizen en excellente service...

www.veluwe-outdoor.nl: voor een deskundig advies!

www.soskinderdorpen.nl        Lees onze 2-wekelijkse column op de website van j/m

4x4 centrum Ermelo - SUPER adres voor avonturiers!

Dank voor de profi banden en de cursus 4x4 rijden!

Joop & Sandra bedankt voor de geweldige opvang!!

Altijd en overal bereikbaar met satelliet communicatie!

Haal Holland in Huis!

Kelly kettle: te koop bij Country Store in EpeMet dank aan de Rotondeclub, de Alpenmeisjes en Marcel&Heidi!!

Super de Boer uit Driebergen

Geweldige plek, hotel en kampeerplek; heel vriendelijk, goed en professionele service!

... en alle vrienden en familie!
1000 x THANX!!!

Laatst aangepast: 25-10-2007 - Contact