vlnr: Anneke, Thom, Luuk, Pier, Stijn, Koen. Klik voor grote foto.

ALDERSHOF goes SOUTH AMERICA

Mail ons   |  Voeg deze site toe aan je favorieten!

Onze steun en toeverlaat: Toyota Landcruiser BJ45

Route
Publiciteit

Stijn

Hoi ik ben Stijn Aldershof, 11 jaar en zit in groep 8 van de PWA-school in Oostendorp. Maar nu even niet. Ik reis nu met mijn ouders en broertjes door Zuid Amerika. Lees hier mijn belevenissen.

Ik vind het altijd leuk als je me mailt:  ,

30-06-2007 Vandaag vierde ik mijn verjaardag met een kliederfeest. (Morgen ben ik echt jarig!) Kijk maar naar de foto's hoe leuk het was!!!
tompoezen eten zonder handen - eieren overgooien - geblindoekt vla voeren - beschuit fluiten - ballon scheren - kwalleballen - broodjes bakken bij een lekker warm vuurtje...

14-04-2007Een paar dagen geleden hebben we in een vulkaankrater gezwommen. Het was erg warm water. Gisteren hebben we Sucre verkend. Het is daar erg mooi: allemaal witte huizen en ook mooie kerken. We zijn in twee van die kerken geweest. De eerste was een klooster; nu omgebouwd tot een meisjesschool. We zijn in de torens en op het dak geweest en in een hele grote open ruimte met beelden. De ramen waren met glas in lood. Er was zelfs ook een ondergrondse crypte. Daar zijn we ook geweest. Er waren daar allemaal monniken begraven achter een muur. Daar was ook een luik in de grond. Daar achter waren allemaal gangen waar monniken en nonnen elkaar stiekum ontmoetten of konden vluchten naar een andere kerk. Alle kerken zijn met ondergrondse tunnels met elkaar verbonden. We zijn ook bij een andere kerk geweest en daar lag bijna overal een laagje goud op en er waren mooie schilderingen op het plafond. We zijn ook naar boven geweest naar een heel groot orgel. Daarna zijn we naar de torentjes geweest en op het dak. Het was een heel mooi uitzicht daar. Je kon heel Sucre van bovenaf zien. We zijn ook nog een heel stuk omhoog gelopen in Sucre. We zagen allemaal mooie huizen met balkonnen. Toen we boven kwamen, waren we bij een soort pleintje met verkopers. Daar hebben we allemaal een mooie ketting gekocht/gekregen. Daarna gingen we naar een restaurantje dat er vlak naast lag. Er was een hele mooie speeltuin en een hele grote tuin. Toen ontmoette ik een man daar en die vroeg in het Engels - heel goed was 'ie daarin - waar wij vandaan kwamen. Ik zei dat we uit Holland kwamen en toen zei hij dat hij een boekje over Bolivia had in het Nederlands. Pier heeft dat toen voorgelezen. Het was een verhaal over een Boliviaanse man en vrouw. De man had alleen haar stem gehoord en werd meteen stapelverliefd. En toen bij Carnaval, op het Plein van de Ontmoeting, vonden ze elkaar. En er gebeurden allemaal wonderlijke dingen. Toen brachten we het boekje terug en kletsten we een beetje. Toen mochten we van die man door de tuin naar beneden lopen. Er waren vier tuinen, elk over een bepaald gebied van Bolivia: de altiplano, de chaco, de valleien en het tropisch regenwoud. In elk gebied stonden huisjes en bijvoorbeeld kano's, maskers, potten en kruiken en schalen. Er was ook nog een tropische tuin in een kas gemaakt met allemaal bloemen en een bananenboom. Er was ook nog een restaurantje in Sucre dat door een Nederlanders wordt gerund. En we zitten in een Duits hotel.
Foto uit de kerktoren Pappa leest voor uit Nederlands boek over Bolivia Sucre aan je voeten
09-04-2007We zijn vandaag in op een eiland in een zoutmeer. Het is het grootste zoutmeer ter wereld. En gisteren hebben we allemaal leuke foto's gemaakt en vandaag ook. Er zitten hier op het eiland een soort kangeroekonijnen. En we hadden gisteren genoten van de zonsondergang. er zijn hier allemaal cactussen, en we hebben al allemaal cactushout verzameld. We hebben zelfs al een groot stuk cactushout voorop de auto staan. Het is hier prachtig.
Stijn poept Luuk uit! Van aap tot mens Salar de Uyuni: 8 armige kandelaar Salar de Uyuni: door de benen... Salar de Uyuni: mensenster Cactus op de bumper
06-04-2007Hoi hoi. Gisteren zijn we door een gebied gereden met flamingo's, lama's, vicunas (een soort herten) en een soort struisvogels. Er waren allemaal kleine orkanen. We reden zelfs door zo'n orkaantje heen. Vandaag zijn we in Uyuni. Daar is een hele grote zoutvlakte. Het is een best grote stad met twee hele leuke speeltuinen. En we zitten in een leuk hotelletje.
Vicunas Stijn op lamajacht
31-03-2007Hallo allemaal, een tijdje geleden zijn we in het regenwoud geweest. Het was daar heel leuk en mooi. We hadden daar een paar toekans gezien, een soort specht die ik kon voeren en een capibara (dat is een soort reuzecavia). Het zat er vol met liaanen waar je aan kon slingeren. Aaaoeoeaaawwww. Maar het ergste waren de MUGGEN ze zaten overal het was een echte plaag. Ik heb er nu nog muggenbulten van. Een paar dagen later gingen we op weg naar het indiaanenproject. Het was niet echt indiaans vond ik want er waren allemaal elektrische machines en zelfs een satalietschotel. En er was ook een school, maar daar gingen niet allen de kinderen van het dorp heen, maar ook allemaal kinderen uit dorpen die wat verder weg waren. We gingen de school in naar een kleuterklas en mijn moeder gaf even les. We zijn nu al ongeveer een week bij een belgische familie die een hotel hebben. Ze zijn heel aardig. We hebben al een paar keer mogen zwemmen in hun zwembad. En we hebben vandaag mogen mountenbiken. En we hebben vanmorgen mogen ontbijten in het hotel.

Dit was mijn lange verhaal. Groetjes Stijn.
Vogeltjes voeren Stijn gehavend door de muggen het hotel mountain biken Indianendorp Mamma geeft les...

09-02-2007We zijn naar een uitzichtspunt geweest die best dicht bij de gletsjer is. De watervallen stortten op de rotsen  neer. En even later viel er net als gisteren een groot brok ijs naar beneden. Het was erg mooi. Daar hebben we een filmpje van. Later gingen we weer terug. Op de terugweg heeft mijn vader een paar foto's gemaakt van mij in het regenwoud.
Er staan ook twee gezinnen bij elkaar op dezelfde camping als wij. De een heeft drie jongens en de andere twee jongens. We spelen heel vaak met die kinderen. We hebben al veel wapens gemaakt met onze zakmessen. En we hebben ook een fort.
Gletsjer van dichtbij Stijn in de jungle: mooie boom! De grote brug over een heel wilde rivier
08-02-2007We hebben vandaag een stukje gelopen naar een uitzichspunt waar je het puntje van een ijskap kon zien. Het was prachtig. Er stortten twee watervallen onder de gletsjer vandaan. Even later hoorden we en zagen we hoe een reusachtig ijsblok van de gletsjer afbrak en in het water viel. Ik heb ook nog een stuk of drie kolibrie's gezien. Ze waren een beetje bruin en konden heel snel vliegen, soms bleven ze een tijdje stilstaan in de lucht. Morgen gaan we een tocht doen van twee en een half uur heen en terug waar we heel dicht bij het puntje van de ijskap komen.
Uitzicht op de gletsjer
31-01-2007

We zijn in een soort ravijn geweest waar een beekje door stroomde. Daar zijn we naar een grot geklommen met een skelet van guanacos er in. Daarna gingen we weer naar beneden en een stukje zwemmen in het riviertje. Na het zwemmen gingen we naar de indianengrotten. We moesten wel met een gids mee. Het was heel mooi. Eerst zag je een paar handjes, maar later zag je allemaal handen en tekeningen van guanacos. Nog een rotswand later zagen we allemaal creatievere tekeningen die ze hadden gemaakt, waarvan de archeologen nog niet weten wat het betekent.
Cuevas los Manos - nog een trofee: guanacosskelet Cuevas los Manos: prachtige, verschillende en gave rotsschilderingen van duizenden jaren terug Cuevas los Manos - mooie rotsschilderingen van duizenden jaren oud

Gisteren (30-01-2007) zijn we een eindje gaan rijden langs de rivier en kwamen bij twee bruggen. De ene was gloednieuw en de andere was helemaal verrot. Ik ging over de verrotte brug lopen. Nou, het was eigenlijk meer slingeren.
Later gooiden we een grote boomstam in het water en daar ging ik op staan. De boomstam bleef drijven en ik ging een aardig stuk varen. Het was best spannend. Thom probeerde het ook nog maar even later ging hij kopje onder en was hij zijn bril kwijt. Kijk maar op zijn webpagina.
Nieuwe en oude brug; Stijn staat op de oude...! Bootje varen op de snelstromende rivier

07-01-2007We zijn vandaag naar de dolfijnen en pinguins en zeeleeuwen en naar een paar bijzondere vogels geweest. eerst gingen we naar de bijzondere vogels. de vogels hadden allemaal nestjes in spleten in de wand. sommige hadden zelfs al jongen. daarna gingen we naar de dolfijnen . Ik zag er het eerst eentje. Hij was zwart met wit dus dacht ik dat het een orka was. maar toen zij een mevrouw die erg goed engels sprak dat het een dolfijn was. De dolfijn ging een beetje met de boot meezwemmen. En later ging hij een race met de boot doen. daarna zagen we er nog twee maar die waren vis aan het vangen. toen gingen we naar een eiland met allemaal pinguins erop. we gingen op dat eiland. Er waren heel veel en je kon heel dichtbij de pinguins komen.
Puerto Deseado - pinguins aaien Puerto Deseado - pinguins jongen aaien
30-12-2006We zijn op een kamping geweest die aan het meer lag. het was daar heel mooi. er waren kleine strandjes bij het meer. En daar hadden we zandkastelen gebouwd. Op kerstavond hadden Luuk en ik een klein kerststalletje gemaakt van takjes, steentjes en hooi. Mijn moeder vertelde er ook nog een kerstverhaal bij. de dag erna gingen mijn vader en ik mountenbaiken. Eerst fietsten we een klein stukje naar een mooie waterval. we gingen ook een langer stuk fietsen naar een verlaten skidorpje.Na het fietsen had ik een beetje buikpijn. De dag erna was ik heel misselijk. Ik moest twee keer over geven en at heel weinig. De volgen de morgen voelde ik me al weer veel beter. We gingen een tweedaagse tocht maken. het was een prachtig landschap. En een hele mooie hut. er was ook een nederlander in de hut. Daar ging mijn broer Thom een potje mee schaken. De eerste dag gingen we vijf uur lopen. En de tweede dag zeven uur. En met een skilift gingen we van de berg af. En in de skilift zaten nog twee nederlanders. Aan het eind van de skilift was hetzelfde verlaten skidorpje alleen was het toen een beetje druk. We zijn vandaag op een gratis kampeerplekje en daar waren we bij allemaal oude stoomlocomotieven. het was net een openluchtmuseum. Een tijdje daarna gingen we zwemmen. Eerst sprong Pier daarna Thom toen ging koen en hij wou eerst niet dus ging hij voorzichtig aan een tak hangen. En toen viel hij met tak en al naar beneden. (Helaas hebben we daar geen foto van.) En daarna sprong ik. En daarvan heeft mijn moeder wel een mooie foto van. Maar goed. Vanavond hebben  we het vuurwerk gekocht en al wat afgestoken.
sprong in de snelstromende rivier
in de snelstromende Rio Negro
19-12-2006We hebben een hele leuke tocht gemaakt naar een hut die aan het strand lag. Op de heenweg kwamen we ook nog langs een aangespoeld scheepswrak waar allemaal mosselen inzaten. We gingen daar even pauzeren. ' t Was al heel donker toen we bij de hut aankwamen.
De volgende ochtend stonden we vroeg op en wouden we vroeg weggaan. Toen we weggingen zagen we opeens een vosje. Mijn moeder wou een foto maken, maar het vosje liep toen alweer weg. De eigenares van de hut dat je het vosje met brood moest voeren en dat 'ie dan wel kwam. We gooiden de hele tijd kleine stukjes brood, maar het vosje kwam nog niet. Toen ging ik naar de bosjes toe waar het vosje zich schuil hield. En toen gooide ik kleine stukjes brood naar de struikjes en toen kwam 'ie wel tevoorschijn en kon mijn moeder ook nog gauw ff wat fotootjes maken van het vosje.
Op de terugweg zagen we ook nog een dooie koe met allemaal grote roofvogels erbij die het vlees uit de koe pikten. Toen we dichterbij kwamen, zagen we dat al het vlees uit de koe was. Je zag zelfs allemaal botten van de koe. Het was een vies gezicht ;-(

het aangespoelde scheepswrak. een echte Zorro vos op 2 meter afstand!  Vos heel dichtbij...
17-12-2006Het is hier hartstikke gaaf. We zijn al bij een paar goudmijnen geweest. En mijn vader en ik waren op een heel grote vulkaan met een prachtig uitzicht. En ook op een kleinere vulkaan waar we sleeend van af gingen. We zijn nu net in een sos kinderdorp op het eiland chiloe waar we een cheque van 3.000 euro hebben gegeven.Er zijn hier superveel roofvogels. En onderweg naar het eiland chiloe zag ik ook nog een zeehond die zijn kop boven water stak. We gaan ook nog een tocht naar de pinguins en langs het strand maken.

20-10-2006Ik hou veel van dieren en met deze reis zie ik er wel een paar.
Maar ik moet ook een paar vrienden missen. gelukkig kan ik wel met ze internetten en mailen. Misschien denken jullie nu wel dat ik niet naar school moet, dan hebben jullie het mis. Ik krijg les van mijn ouders.

Hoofd sponsors

Voor een veilig transport: www.motortransport.nl

Voor geweldige reizen en excellente service...

www.veluwe-outdoor.nl: voor een deskundig advies!

www.soskinderdorpen.nl        Lees onze 2-wekelijkse column op de website van j/m

4x4 centrum Ermelo - SUPER adres voor avonturiers!

Dank voor de profi banden en de cursus 4x4 rijden!

Joop & Sandra bedankt voor de geweldige opvang!!

Altijd en overal bereikbaar met satelliet communicatie!

Haal Holland in Huis!

Kelly kettle: te koop bij Country Store in EpeMet dank aan de Rotondeclub, de Alpenmeisjes en Marcel&Heidi!!

Super de Boer uit Driebergen

Geweldige plek, hotel en kampeerplek; heel vriendelijk, goed en professionele service!

... en alle vrienden en familie!