vlnr: Anneke, Thom, Luuk, Pier, Stijn, Koen. Klik voor grote foto.

ALDERSHOF goes SOUTH AMERICA

Mail ons   |  Voeg deze site toe aan je favorieten!

Onze steun en toeverlaat: Toyota Landcruiser BJ45

Route
Publiciteit

Thom

Ik ben Thom Aldershof, 13 jaar en zit in de tweede klas Havo/VWO op het LFC in Elburg. Maar nu ff niet. Ik reis nu met mijn ouders en broertjes door Zuid Amerika. Lees hier mijn avonturen.
Ik vind het altijd leuk als je me mailt:

Ik heb voor biologie een werkstuk gemaakt over de lama-achtigen in Zuid-Amerika: werkstuk kleine cameliden.doc  (9 Mb). (Het downloaden duurt eventjes, want het is een werkstuk met veel plaatjes. Even geduld a.u.b.)

21-04-2007Op dit moment zijn we vlakbij La Paz. We camperen bij een zwitsers hotel. Hier zijn ook allemaal europeanen. Nederlanders, Fransen en Duitse stellen. Ook zit er een Boliviaanse lama hier... Zoals jullie mischien wel weten spugen lama's als ze bang zijn. Nou mag deze lama af en toe uit de "wei"(die wei is een vollybalveldje). Dan loopt hij over de camping. Wij dachten eerst dat hij ontsnapt was dus wouden we hem terugjagen. Dat ging niet als gepland. Hij moest een trap op en door een poortje heen om in zijn hok te komen. Dus Stijn zou in de gang vlak na de poort staan om hem in zijn hok te krijgen en ik moest hem daarheen jagen. Dus ik ging naar die lama toe en probeerde hem op te jagen. Die lama werd bang en... pletsj, op m'n hand. Toen pas merkten we dat hij hier mocht lopen. Later kwam er een vrouw met een bezem die hem terugjoeg en die werd lekker 2 keer gespuugd  :-). Nu loopt die lama er weer. We zijn net met de lamastaart die Koen gevonden had naar hem toe gelopen/gekropen. Jammer genoeg liep hij steeds weg dus kwamen we niet bij hem  :'-).
19-04-2007Vandaag ben ik jarig. Toen ik wakker werd waren er ballonnen en een slinger opgehangen. Ik kreeg een nieuw horloge, eentje met een zwart doodshoofd in het midden en vlammetjes op de plaats van de cijfers. Daarna gingen we ontbijten. Ik verwachtte niet meer, maar toch... kwam de bazin van de hotel/camping en haar man met een cadeau! een heel mooi bolivaans vestje, een jacqe (zo spreek je het tenminste uit). Verder hebben we vandaag alleen maar in de auto gezeten en zijn 's avonds naar een restaurant in Cochabamba geweest.
Jarige Job met mijn nieuwe Boliviaanse feestvest.
08-04-2007Vandaag was echt geweldig!! We zijn door de zoutwoestijn/meer gereden. Toen we daar aankwamen bleek dat de schrokbreker gebroken was. Maar papa schroeft hem eraf en rijen maar. eerst moesten we door het zoute water. Daarna kwamen we op een enorme, droge zoutvlakte. daar waren allemaal quats. Die moesten we volgen om bij het kampeerplekje te komen, daar zijn we nu. Een eiland van lavarots en kaktussen middenin de witte zoutvlakte. ik heb een wandeling naar een ander eiland(vulkaantje) gemaakt. In het kratertje heb ik wat gegraven en de grond werd steeds warmer. Ik ben onderweg door de zoutwoestijn alle figuren van de wereld tegengekomen. Van een driehoek waar net je duim in past tot een achthoek van 3 bij 4 meter. Op de terugtocht heb ik een soort kangeroe/konijn gezien. Nu net hebbben we naar de zonsondergang gekeken. Die was echt prachtig en is nog steeds niet voorbij.
Salar de Uyuni - alle figuren van de wereld in het zout Salar de Uyuni Salar de Uyuni - acht armige Thom Help de cactus valt om!!!
30-03-2007Gisteren zijn we naar de Guarani indianen geweest. Het was heel anders dan ik me had voorgesteld. Stenen huizen een grote school, een kroeg, een winkel, een mooi sportveld en een mooie kerk.  De oudere generatie zag er slecht en arm uit. Maar de kinderen zagen er uit alsof ze ook zo in  Nederland zouden kunnen lopen. Vandaag hebben we een rustdag en kunnen we "lekker" schoolwerk maken.
school guarani klaslokaal broodje kip voor 25 cent
19-03-2007De laatste anderhalve maand hebben we heel veel gedaan en beleeft. na het boomstamvaren zijn we naar een meer gereden. Daar een bootreisje gemaakt. We gingen naar rotsen die door het water waren uitgehold daar kon je gewoon onderdoor varen. we zijn ook bij duitsers gaan kamperen die konden zelfs pizza voor Koen, die jarig was, bakken. We hebben ook een keer op het strandt gekampeert. 'S ochtens kwam koen die al eerder was gaan vissen aanrennen. Hij schreeuwde: EEN VIN! EEN VIN!. Hij dacht dat het een haai was maar het bleken dolfijnen te zijn die later zelfs boven het water uit sprongen.We zijn zelfs nog het water in gegaan om met de dolfijnen te zwemmen maar dat lukte helaas niet:-(. Later zijn we hebben ook een tocht over deen verse krater gemaakt. Daar was echt niks, hier en daar zag je wat kleine plantjes maar meer echt niet. Ik weet nu waar ik mijn spreekbeurt over hou: Vulkanen in Zuid Amirika. Ook zijn weer bij Joop en Sandra gewweest waar we van Claudia en Lorena complimenten kregen dat ons spaans al veel beter is:-) Ondertussen zijn we weer in Argentinie en zitten in iets wat lijkt op steppe of woestijn. Af en toe kom je echt een oase tegen waar dan weer een dorpje is. We zijn alweer ver over de helft van de reis maar gaan nu bijna naar bolivia waar het echte oerwoud is, Met jaguar's en toekan'sen anaconda's.Bolivia, land van de bolhoeden, oerwoud en het indianen project. Ik kijk al vooruit.
30-01-2007Vandaag heb ik pas een avontuur beleefd! We gingen naar een rivier toe en daar gooiden we houtjes in het water, zodat ze als bootjes de rivier af dreven. Op het laatst gooiden we er met z'n allen een boomstam in. Stijn ging erop zitten maar later sprong hij eraf en ging ik erop. Na een tijdje te hebben gestuiterd (je stuiterde namelijk over de stenen op de bodem) moest Koen erop maar die kwam niet bij de stam. Dus moest ik nog iets verder zodat ik bij een strandje zou komen.
Dan moest ik alleen wel door een stroomversnelling!!! Na de stroomversnelling was het erg diep, daar was ik heel even blij omdat ik dreef en toen verloor ik mijn evenwicht. Ik ging kopjeonder en kwam boven: zeiknat en zonder bril! Toen ik halverwege boomstam-kant was, dacht ik dat er wel grond zou zijn en ging voor de 2de keer kopjeonder. Op de kant stond ik voor ik het wist in mijn  blote kont (ondertussen was het fotorolletje vol dus geen foto's van de valpartij en daarna).:'-(
Hier ging het nog goed...
29-01-2007Is ff kijken, ik was gebleven bij het paardrijen toch? Nou, de volgende dag gingen we naar Perito Moreno een gletsjer waar je de brokken ijs om de 10 minuten in het water zag storten. De plons die het gaf!!! En daarna kwam het gewoon weer bovendrijven.Terug op de camping heb ik het boek Cryptonomicon ontdekt (ik ben  nu al op blz. 400).De volgende dag (19-01) zijn we naar el chaltèn gereden nix bijzonders. De dag daarop, een rustdag, zijn Pier en ik de rotsen ingegaan en een eindje gebolderd.Toen we de eenentwintigste aan een 4-daagse trektocht begonnen was Stijn niet echt lekker en hoefde hij niet zoveel te dragen maar Pier en ik juist meer.Maar toen we die avond bij de Cerre Torre waren was het erg leuk alleen moesten we wel in een gletsjermeer zwemmen en toen ik vroeg waarom dit geen 30 graden was zei Pier dat er dan piranha's in zwommen. S' avonds hadden een paar denen Kolonisten van Catan in reisversie mee en we hebben daar natuurlijk gebruik van gemaakt...
De volgende dag zijn we naar een andere camping gelopen met uitzicht op de Fitz Roy en daar weer gekolonist. Die dag erna zijn we naar de voet van de Fitz Roy gelopen en dat was heel mooi je zag onder je 2 meren, tegenover je 2 gletsjertongen en boven je de Fitz Roy en vele andere piekjes. Die dag erna zijn we weer naar beneden gelopen en na nog een nacht slapen op zoek gegaan naar Lago Strobel. Lago Strobel was alleen onvindbaar en we moesten tegen schemering ons tentje maar opzetten bij een hotel.Daar was het heel gezellig en we hoorden er dat we naar indianengrotten moesten gaan waar ze op de rotsen hadden getekend. Daar aangekomen zagen we vanalles van handen op de rotsen tot jachttaverelen.Voor de grot gingen we naar een rivier waar we in zwommmen het was lekker warm en zonder piranha's. Die avond sliepen we aan een meer waar je ook in kon zwemmen.Toen reden we weer naar Chili waar we na veel te lang rijen op een andere camping dan we dachten uitkwamen (en waar we nu nog staan). En waar van de boerin melk en brood konden krijgen.Hier doen we 'lekker' wat schoolwerk en schrijfen de website bij.

uitzicht met mij op de voorgrond, wat wil je nog meer.
gletjer onder de Fitz Roy gletjer met mijn profiel
17-01-2007We zijn ondertussen weer in Chili geweest (torres del paine) en zijn nu alweer in Argentinie.
In de torres hebben pappa stijn en ik een 2daagse tocht van 8.30 uur en 3.30 uur de rest deed een kortere van 5.00 en 3.30 uur het was best leuk om te horen  dat zij regen haden gehad en wij niet. De hut was meer een hotel en vol maar je kon er gelukkig ook tentjes huren.
Dag 2 zijn we naar de gletsjer gegaan en met de  boot tertuggevaren.
Nu zijn we in rio mitre op een soort ranche met koeien, paarden en geiten we hebben hier over de pampas op een paard gereden, wat erg leuk was.
We zijn naar een heuvel gereden en daar hebben we ge-bbq en zijn op de heen -en terugweg door een rivier gereden (als je mamma's foto's ziet als ze derdoor gaat!)
We hebben hier dan eindelijk de vuurpijlen en de rotjesmat afgestoken.
paard begeleiden. doet ze het wel goed? te paard, op naar de bergen!
04-01-2007Vandaag zijn we in een versteend woud geweest van zo'n 70 miljoen jaar geleden.
Het was echt raar om over houdsplinters te lopen terwijl het klonk alsof je over grind liep.
Ook hebben we vandaag bergkristal  gevonden en flamingo's, hazen en nandoe's gezien.
Hier sta ik op een versteende boom Hallo
30-12-2006We staan nu op een camping in El Maiten naast de een of andere rivier met een tak er overheen waar we dan vanaf springen.(eerst pier laten, als hij zijn benen breekt ga ik niet).
Ik ben twee keer gegaan en Koen en Stijn allebei een keer (je moet koen's verhaal ff lezen)
Het  was echt kicken maar veel te kort en koud.
Verder hebbben we een treinwrak, een buswrak en een vuurwerkwinkel gevonden en een lekke band gekregen.
met ze'n tweeen aan de boom papa hepie je benen gebroken? nee? oke hier kom ik!!! koud, snel eruit.
24-12-2006De laatste paar dagen alleen maar rijen, rijen, rijen op 1 dag na.
Dat kwam omdat we onderaan het eiland merkte dat de boot niet ging.
We zitten nu in Argentinie en in de eerste stad waar we stopte stikte het van de chocolade-winkels (bah).
Nu zitten we op een heerlijke camping aan het meer en hebben we zandkastelen gebouwd (mijn muur is net ingestort).
Kortom het was de afgelopen dagen hartstike saai maar hier is het echt prachtig.
En het mooiste is het regent hier niet.
DSCF0228.JPG (329795 bytes) Hout zoeken voor het vuurtje...
19-12-2006We hebben gisteren en vandaag een tocht gedaan langs het strand.
Je moest langs een heel modderig modderpad en na een tijdje gingen we langs een zijpaadje na een paar uur kwamen we weer op dezelfde plek uit.
Toen hebben we de tocht uitgelopen en gegeten pas om half 12 gingen we naar bed.
De volgende dag gingen we naar de pinguins en na door de zee hebben gewaad(de golven sloegen over je heen)zagen we ze van minder dan 20 meter afstand;-) dat zie je lekker niet in nederland.
Even later zagen we midden op het pad een koe met daaromheen allemaaal gieren die hem opvraten.lekker meegegeten natuurlijk;-)
Thom in de hut bij het houtkacheltje op weg naar de pinguins
17-12-2006tijdje geleden dat ik voor het laatst geschreven heb.
we zijn ondertussen al op chiloe aangekomen en hebben al ruim 1000 km gereist
we hebben al vulkanen beklomen, in thermische bronnen gezwommen(er kwam 75 graden uit de grond),van rotsen in de rivier gedoken en sos kinderdorpen bezocht(waar we nu in een huisje slapen.ik heb de eerste twee weken nog niks aan school gedaan maar ben in 1 week al helemaal bij met wiskunde, heb na 6 paragrafen ondekt dat biolgie mischien ook een ander hoofdstuk kan zijn(is het nou hoofdstuk 7 of 8) en ben nu bezig met aardrijkskunde.:-(
we hebben behalve honden en vogels nog geen andere dieren gezien.
het plan is nu geloof ik zo snel van dit winderige eiland waar het altijnd regent.
naar punta arenas en dan weer naar het warme noorden.
02-12-2006We zijn ondertussen in Zuid-Amerika aangekomen en zijn hier heel gastvrij ontvangen.
het is hier zo'n 30 graden en we eten lekker vaak buiten.
we zijn al een paar keer naar een natuurpark geweest en hebben daar al een slang,een wandelende tak, bloedzuigers(watervampiers) en salamanders.
06-11-2006Voor techniek moet ik gaan helpen met de auto, zodat ik lekker veel ervaring opdoe. Alleen mijn leraar en papa zijn er over eens dat een Toyota Landcruiser nooit kapot gaat. Maar toch zal ik+ meer leren dan in de klas denkt mijn leraar, meneer Stellingwerf.
Met natuurkunde moet ik nu mijn boek doorlezen en dan naar de leraar gaan die de proefjes regelt. Straks in Zuid Amerika kan ik alleen nog de theorie doen.
Met Aardrijkskunde, Geschiedenis en Biologie krijg ik een pakketje met een vervangende opdracht over Zuid Amerika. Leuk he! Als ik naar een museum ben geweest, heb ik een zware geschiedenisles gehad. En als we in de jungle zijn geweest, dan heb ik een biologie les gehad!
20-10-2006Ik heb al reuze zin in Zuid Amirika en tel de dagen af.
Er vallen lekker veel vakken uit en ik hoef op reis geen wiskundetoetsen te doen.
Ik hoop dat we niet te veel hikes gaan doen en wat meer mooie plekjes opzoeken.
ik krijg nu mijn eerste mailtje binnen en hoop dat er nog veel bijkomen.

Hoofd sponsors

Voor een veilig transport: www.motortransport.nl

Voor geweldige reizen en excellente service...

www.veluwe-outdoor.nl: voor een deskundig advies!

www.soskinderdorpen.nl        Lees onze 2-wekelijkse column op de website van j/m

4x4 centrum Ermelo - SUPER adres voor avonturiers!

Dank voor de profi banden en de cursus 4x4 rijden!

Joop & Sandra bedankt voor de geweldige opvang!!

Altijd en overal bereikbaar met satelliet communicatie!

Haal Holland in Huis!

Kelly kettle: te koop bij Country Store in EpeMet dank aan de Rotondeclub, de Alpenmeisjes en Marcel&Heidi!!

Super de Boer uit Driebergen

Geweldige plek, hotel en kampeerplek; heel vriendelijk, goed en professionele service!

... en alle vrienden en familie!